Mietin kindlen tai e-reader levyn ostamista ja haluaisin kysyä minkä niistä kaikista kannattaisi ostaa. Mitä pitäisi miettiä ja pitää mielessä hankinnassa…

Kysytty

hei, mietin kindlen tai e-reader levyn ostamista ja haluaisin kysyä minkä niistä kaikista kannattaisi ostaa. Mitä pitäisi miettiä ja pitää mielessä hankinnassa. Haluaisin lukea uusimpia kirjoja sekä naistenlehtiä. Adun ulkomailla, voinko silti lainata Helsingin kirjastoista, minulla on kirjasyokortti mutta se on jossain muuttolaatikossa.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei, kyllä voit lainata HelMet-kirjastoista, jos sinulla on voimassaoleva kirjastokortti. HelMet-kirjastojen käyttösäännöissä mainitaan kirjastokortin saamisen ehtona yhteysosoite Suomessa. Lainataksesi e-aineistoa tarvitset kirjastokorttisi numeron lisäksi oman PIN-koodisi eli nelinumeroisen tunnusluvun. Jos et muista omaasi, PIN-koodin saa vain kuvallista henkilötodistusta vastaan kirjastosta.

Lukulaitteen hankinnassa on otettava monia asioita huomioon. Lukulaitteiden lisäksi e-aineistoja voi lukea tietokoneella, älypuhelimella tai tableteilla eli taulutietokoneilla. Tabletit ovat nousseet suosioon monikäyttöisyytensä vuoksi. Lukulaitteen hyviksi puoliksi voi laskea muun muassa alhaisen virrankäytön, edullisuuden ja silmälle ystävällisemmän lukukokemuksen tabletteihin verratessa.

Lisää tietoa: http://www.e-painos.fi/e-kirjan-lukulaitteet/

Lukulaitteen valinnassa lienee tärkein ominaisuus on se, mistä aikoo e-aineistoja hankkia. Tälla hetkellä e-aineistoissa on vaihtelevia formaatteja ja eri lukulaitteet ja formaatit eivät välttämättä tue toisiaan. Esimerkiksi mainitsemasi Kindle ei ole kirjaston tarjoamien e-kirjapalvelujen kanssa yhteensopiva. HelMet-kirjastojen e-palveluita ajatellessa esimerkiksi Sony Reader on parempi valinta kuin Kindle. Tärkeä valinta lukulaitteessa on myös lukulaitteen yhteysvalmiudet. Uusimmissa lukulaittessa on mahdollisuus langattomaan verkkoon, eikä uusia teoksia tarvitse siirtää tietokoneen kautta lukulaitteeseen.

Esimerkiksi täältä voit verrata, mikä laite sopii minkäkin formaatin kanssa HelMet-kirjastojen tarjoamassa OverDrivessa: http://www.overdrive.com/drc/ebook-audiobook/