Mietimme viikonloppuna nisäkkäiden nännimääriä. JOku tiesi kertoa, että nisäkkäillä on 2,6 tai 8 nänniä. Onko muitakin lukumääriä? Ja onko muilla kuin lehmillä…

Kysytty

Hei!

Mietimme viikonloppuna nisäkkäiden nännimääriä. JOku tiesi kertoa, että nisäkkäillä on 2,6 tai 8 nänniä. Onko muitakin lukumääriä? Ja onko muilla kuin lehmillä neljää? Mitä on tapahtunut neljänännisille nisäkkäille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nisäkkään maitorauhasen, nisän, kärjessä on nysty, nänni, jonka kärkeen maitorauhasen tiehyet avautuvat. Maailmassa on yli 5400 nisäkäslajia, ja niillä on varsin vaihteleva määrä nisiä, ja nännejä.
(Lähde: Facta tietopalvelu -tietokanta). Ääriesimerkkinä ovat nokkaeläimet, jotka imettävät poikasiaan maitorauhasten erittämällä maidolla, mutta niillä ei ole yhtään nisää (http://wapedia.mobi/fi/Nokkael%C3%A4imet). Nisien määrä liittyy yleensä siihen, kuinka monta poikasta eläin synnyttää, eli paljon poikasia kerrallaan synnyttävällä nisäkkäällä on enemmän nisiä kuin vain poikasen tai pari synnyttävällä.

Eri nisäkäslajien nisien määrä ei selvinnyt, mutta esimerkiksi kesyrotalla niitä mainitaan olevan 12. Neljänännisille nisäkkäille ei liene mitään tapahtunut, sellaisia määrä nisiä on ainakin joillakin muillakin sorkkaeläimillä kuin naudoilla.