Mietimme tässä esikois tyttärellemme nimeä ja nyt meillä on kaksi "kokonaisuutta" valmiina ja haluaisimme tietää nimien alkuperää, merkitystä jne. 1.Mette…

Kysytty

Hei! Mietimme tässä esikois tyttärellemme nimeä ja nyt meillä on kaksi "kokonaisuutta" valmiina ja haluaisimme tietää nimien alkuperää, merkitystä jne.

1.Mette Minja Maria

2.Mette Carita Catalina

Kiitos jo etukäteen!!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Anne Saarikallen kirjan Suomalaiset etunimet Aadasta Yrjöön mukaan
Mette pohjautuu saksalaisperäiseen Mechtild-nimeen, jonka alkuosa merkitsee voimaa ja loppuosa taistelua.

Saman teoksen mukaan Minja-nimen alkuperästä ei ole varmaa tietoa. Kyseessä voi olla muunnos nimestä Mina (joka taas on johdettu Vilhelmiinasta ja se miesten nimestä Vilhelm, joka tarkoittaa lujatahtoista kypäränkantajaa).

Maria on heprealais-aramealainen nimi, jonka alkuperäinen kreikankielinen muoto on Mariam. Sen on arveltu tarkoittavan toivottua lasta, näkijätärtä ja herratarta.

Carita on alkuaan italialainen nimi, joka tulee latinan sanasta caritas
(rakkaus, lempeys).

Catalinaa en löytänyt nimikirjoista. Olisiko se johdos Catarinasta? Kreikan katharos tarkoittaa puhdasta, siveää.