Mieskuorolaulu: Kuin painuvi päivä yös sammuvi tähti, hän ystävä kallein pois luotani lähti. Isoisäni oli mieskuoron basso. Äitini on kirjoittanut sanat siten…

Kysytty

Mieskuorolaulu: Kuin painuvi päivä yös sammuvi tähti, hän ystävä kallein pois luotani lähti.

Isoisäni oli mieskuoron basso. Äitini on kirjoittanut sanat siten kuin hän ne muisti vanhainkodissa 15 vuotta sitten isän kuoltua. Äiti kuoli 93 vuotiaana ja käsiala on pientä. Muistan sävelen jotakuinkin. Haluaisin sanat, ehkä löytäisin nuotitkin jostain.

Kiitos!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä näyttäisi olevan Armas Järnefeltin säveltämä laulu "Mennyt" Topeliuksen sanoihin (suom Heikki Klemetti). Laulu alkaa säkein "Kuin painuva päivä, yön sammuva tähti, hän ystävä ainut pois luotani lähti. Uus valkeni aamu, yö peittävi maan...".

Laulun sanat ja nuotti sisältyvät mm. nuottijulkaisuihin Hartaita lauluja. 1 (toim. Pauli Ahvenainen, Mieskuoroliitto, c2002),
Laulu-Miesten lauluja. 1 (toim. Raimo Spolander, Laulu-Miehet, 1980) ja Armas Järnefelt: Mieskuorolaulut : A cappella (Sulasol, 1999). Teokset näyttäisivät löytyvät oman alueenne kirjastoverkosta.

https://viola.linneanet.fi/vwebv/searchBasic?sk=fi_FI
https://vaski.finna.fi/

2 ääntä

Kommentit

Tätä kaunista laulua voi kuunnella mm. tv-sarja Reinikaisen viimeisessä jaksossa, jossa sen esittää poliisikuoro!