Mieltämme on askarruttanut se, että jos kirjasto ei ole maksullinen ''palvelu'' , niin mistä kirjastonhoitajille saadaan rahat palkkaan ja miten kirjastot…

Kysytty

Hei!
Mieltämme on askarruttanut se, että jos kirjasto ei ole maksullinen ''palvelu'' , niin mistä kirjastonhoitajille saadaan rahat palkkaan ja miten kirjastot tuottaa, vai tuottaako ? :)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjaston henkilökunnan palkat maksetaan kirjaston budjetista, johon rahat tulevat suureksi osaksi kunnallisveroista ja muista kunnan tai kaupungin tuloista. Pienen osan rahoituksesta kirjasto pystyy itsekin hankkimaan myöhästymismaksuilla, varausmaksuilla ja muilla asiakkailta saatavilla tuloilla. Kirjaston tuloilla ei kuitenkaan saataisi maksettua kuin pienen henkilömäärän palkat, eivätkä tulot mene suoraan tiettyyn menoluokkaan vaan yleiseen rahoituspottiin, josta sitten käytettävissä olevat rajat jaellaan eri menoluokkiin.

Kunnat saavat kirjastopalvelujen järjestämiseen myös valtionrahoitusta. Kunnat voivat kohdentaa saamansa laskennallisen valtionosuuden harkintansa mukaan. Vuonna 2010 laskennallinen valtionosuus kirjastopalveluihin on 54,63 € / asukas. Kunnille maksettavan laskennallisen käyttökustannusten valtionosuuden lisäksi kirjastorakentamista ja kirjastoautojen hankintaa avustetaan 25-50 prosentilla. Lisäksi maksetaan harkinnanvaraisia avustuksia kirjastojen erityistehtäviin ja erilaisiin hankkeisiin. Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/rahoitus/?lang=fi

Kirjasto ei siis tuota voittoa eli ylimääräistä rahaa. Sen sijaan kirjasto tuottaa palvelua asiakkailleen. Esimerkiksi Helsingin kaupunginkirjasto ”tuotti” asiakkailleen vuonna 2009 hurjat 10 768 päivää eli 88 081 tuntia eri toimipisteiden aukioloaikaa. Lainoja taas tarjottiin asiakkaille 9 252 008. Tietopalvelutilastojen mukaan neuvonta- ja tietopalvelutehtäviä henkilökunta suoritti asiakkaille 537 736 kappaletta. Helsingin kaupunginkirjaston iGS-verkkotietopalvelun kautta taas annettiin 10 897 vastausta, Kysy kirajstonhoitajalta -palvelun kautta toimitetuista 8000:sta osa oli myös Helsingin kaupunginkirjaston väen laatimia. Aika paljon kirjasto siis on tuottanut vastineeksi rahoituksesta.

Helsingin kaupunginkirjaston tilastoja löytyy osoitteesta http://www.lib.hel.fi/Page/ce176615-bdc9-4516-ab6b-2211390c2d66.aspx. Osoitteesta http://tilastot.kirjastot.fi voi katsoa Suomen yleisten kirjastojen tilastoja.

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Kunnat saavat kirjastopalvelujen järjestämiseen myös valtionrahoitusta. Kunnat voivat kohdentaa saamansa laskennallisen valtionosuuden harkintansa mukaan. Vuonna 2010 laskennallinen valtionosuus kirjastopalveluihin on 54,63 € / asukas.

Kunnille maksettavan laskennallisen käyttökustannusten valtionosuuden lisäksi kirjastorakentamista ja kirjastoautojen hankintaa avustetaan 25-50 prosentilla. Lisäksi maksetaan harkinnanvaraisia avustuksia kirjastojen erityistehtäviin ja erilaisiin hankkeisiin.

Lähde: Opetus- ja kulttuuriministeriö http://www.minedu.fi/OPM/Kirjastot/rahoitus/?lang=fi