Mieltä vaivaa elokuva. On varmaan italialainen tai ranskalainen. Siinä perhe ja perheen pikku poika menevät jonnekin huvilalle kesäisin, He pääsevät jotenkin…

Kysytty

Mieltä vaivaa elokuva. On varmaan italialainen tai ranskalainen. Siinä perhe ja perheen pikku poika menevät jonnekin huvilalle kesäisin, He pääsevät jotenkin oikoreittiä kulkemaan sinne, kanavan vartta pitkin. Tavallisesti reitti olisi lukossa , mutta he jotenkin ystävystyvät vartian kanssa ja tämä avaa heille oikoreitin . Kanavan varrella on muitakin hienoja huviloita ja sitä pitkin ei siis saisi kulkea. Elokuvaan aikana poika on aikuinen ja tulee samalle huvilalle, mutta ei heti tunnista paikkaa, kun tulee sinne oikeaa tietä pitkin. Elokuva on muistaakseni mustavalkoinen, mutta en ole varma.

Vastaus

Vastattu

Kaivattu elokuva saattaisi olla Marcel Pagnolin omaelämäkerralliseen romaaniin perustuva Äitini linna (Le château de ma mère, 1990), joka on jatko-osa romaanille ja siitä tehdylle elokuvalle Isäni kunnian päivä (La gloire de mon père). Molemmat elokuvat ohjasi Yves Robert. Näistä kahdesta romaanista ainoastaan Isäni kunnian päivä on suomennettu.

Le Château de ma mère | Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Elonet (finna.fi)

3 ääntä

Kommentit

Pagnolin lapsuusmuistoja on filmattu toiseenkin kertaan, ehkä TV:lle

Hyvin muistettu ja tunnistettu. Yves Robertin ohjaamien Pagnol-lapsuuselokuvien (ovat värillisiä) Suomen ensiesitys oli Tapiolassa Espoon festareilla, sittemmin ne nähtiin Ylellä.
https://fr.wikipedia.org/wiki/Le_Ch%C3%A2teau_de_ma_m%C3%A8re_(film)

Otteita filmeistä katsottiin myös työväenopiston ranskankurssilla Itäkeskuksessa.

Filmin lopussa Marcel Pagnol on jo pariisilainen elokuvaohjaaja. Hän tarvitsi kuvauspaikkaa tai tukikohtaa etelästä, Provencesta. Avustaja hankki, taustoista tietämättä, yhden niistä linnoista joiden kautta luvaton oikotie marseillelaisen perheen kesäpaikkaan kulki.

Marcel Pagnolin muistelemakirjojen sarjan kolmanteen osaan "Le Temps des secrets" perustuva Christophe Barratierin elokuva (2022) ei ilmeisesti ole päässyt kirjastolainaukseen ainakaan vielä, mutta se sisältyy joidenkin kirjastojen tarjoamaan Cineast-palveluun, suomenkielisenä nimenä Kesäni Provencessa.
https://www.imdb.com/title/tt13371942/