Mielestäni raamattu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Olenko oikeassa?

Kysytty

Mielestäni raamattu kirjoitetaan pienellä alkukirjaimella. Olenko oikeassa?

Vastaus

Vastattu

Kotuksen eli Kotimaisten kielten keskuksen ylläpitämän Kielitoimiston sanakirjan mukaan "Raamattu" kirjoitetaan isolla alkukirjaimella, paitsi yhdyssanoissa ja kuvainnollisessa käytössä pienellä alkukirjaimella. Kielitoimiston sanakirja suomen yleiskielen sanakirja.

Lähteet: raamattu - Kielitoimiston sanakirja , Kielitoimiston sanakirjaKotimaisten kielten keskus (kotus.fi)

4 ääntä

Kommentit

Muidenkin lähteiden mukaan teosten kuten kirjojen nimissä on iso alkukirjain. Hyllyssäni on esimerkiksi kirjat Tuntematon sotilas, Suomen kielen lauseoppi ja Kotiruoka, Muissa yhteyksissä sanat "tuntematon", "suomen kieli" ja "kotiruoka" ovat pienikirjaimisia.
Samoin lehdet: erisnimenä tiettyä julkaisua tarkoittaen Iltalehti ja Keskisuomalainen, mutta yleisnimet iltapäivälehti ja keskisuomalainen.
Jonkin alan ohjekirjaa voidaan sanoa asianharrastajien raamatuksi - silloin ei tarkoiteta alkuperäistä Raamattu-kirjaa, vaan jotakin muuta julkaisua, johon alalla viitataan usein tai jota pidetään siellä tärkeänä.

Kielitoimiston oikeinkirjoitusopas, luku Alkukirjain, kohta Teosten ja tapahtumien yms. nimet