Mielessäni on teos jossa kerrotaan sama tarina monella eri tapaa, mielestäni aika vanha teos ja vaikeasti saatavilla, sillä muistan etsineeni teosta joskus…

Kysytty

Hei!
Mielessäni on teos jossa kerrotaan sama tarina monella eri tapaa, mielestäni aika vanha teos ja vaikeasti saatavilla, sillä muistan etsineeni teosta joskus antikvaarisista yms mutta missään sitä ei ikinä ollut. Ei mitään tietoa siis kirjan nimestä tai kirjailijasta. Huomasin, että täältä on ennenkin samoin tiedoin kysytty kirjaa, mutta siihen tullut vastaus ei ole se teos mitä itse haen.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyllähän ensimmäisenä mieleen tulee Raymond Queneaun Tyyliharjoituksia. Kirjassa kerrotaan ruuhkabussissa tapahtunut pikku sattumus 99 kertaa tyylilajia vaihdellen. Alkuteos on ilmestynyt 1947, suomennos 1991. Sitä on etsitty muutamaan otteeseen palvelussamme   https://www.kirjastot.fi/kysy/haku?keys=tyyliharjoituksia

Aikaisemmissa vastauksissa mainittu myös ainakin Georges Perecin Elämä: käyttöohje. Se taas koostuu 99 luvusta, joista kukin kertoo yhden pariisilaisen kerrostalon huoneesta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Elämä:_Käyttöohje

Eräässä vastauksessa mainitaan lisäksi vielä nimillä Ilja Ilf ja Jevg. Petrov kirjoitettu Kaksitoista tuolia. Humoristinen romaani, jossa metsästetään anopin kadonneita tuoleja. Ei tavallaan samaa tarinaa moneen kertaan, mutta tuoli olisi eräänlaisessa pääosassa.