Miekkalisäke sijaitsee rintalastan alaosassa, keskellä. Mitä virkaa sillä on ja miksi se on hieman pullistunut ulospäin?

Kysytty

Hei. Miekkalisäke sijaitsee rintalastan alaosassa, keskellä. Mitä virkaa sillä on ja miksi se on hieman pullistunut ulospäin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Miekkalisäke on rintakehän pienin luinen osio. Vastasyntyneellä se koostuu vielä rustosta, mutta luutuu myöhemmin aikuisuudessa ja yhdistyy rintalastaan. Luu on kuitenkin koostumukseltaan pehmeämpää kuin useimmat muut luut. Miekkalisäkkeen latinankielinen nimi on processus xiphoides, jossa jälkimmäinen sana merkitsee miekan muotoista. Vaikka miekkalisäke onkin pieni, sillä on kuitenkin tärkeä tehtävä tiettyjen sisäelinten ja useiden lihasten kiinnityskohtana. Näihin lihaksiin kuuluvat erityisesti vatsalihakset ja pallealle pohjan tarjoavat lihakset.

Andresonin, Holmen ja Burnsin (2021) mukaan miekkalisäkkeessä voi olla suurtakin anatomista vaihtelua sen muodon ja koon suhteen. Miekkalisäke saattaa siis olla pullistunut ulospäin, mutta yhtä hyvin myös litteä. Tällä ei kuitenkaan ole merkitystä sen toimivuuden suhteen. Elvytystilanteessa tulisi olla erityisen varovainen, ettei luu murru, koska murtumaan liittyy suuri riski, että siitä aiheutuu vaurioita sisäelimille, erityisesti maksalle.

Lähteet:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK526082/

https://www.healthline.com/health/xiphoid-process

https://www.innerbody.com/anatomy/skeletal/xiphoid-process-sternum#cont…

37 ääntä

Kommentit

Kiitos selventävästä vastauksesta jollekulle kysyjälle. Varasin itse jo lääkäriltä ajan - sain onneksi edes terveydenhoitajalle. Ajattelin, että siinä voisi olla kasvain, koska se on arka. Ja hieman pullistunut. Tämän mukaan kyseessä olisikin miekkalisäke, joka minulla on pullistunut hieman ulospäin. Ja, että siihen kiinnittyy kaiken maailman lihaksia. Odottelen siis rauhallisemmin mielin tutkimusta.