Mieheni sai TAIKEn apurahan runokirjaan joka alkaa olla nyt valmis. Kirjassa on runojen lisäksi muistitikku jossa on laulajien esittämänä sävelleyttyjä runoja…

Kysytty

Hei Mieheni sai TAIKEn apurahan runokirjaan joka alkaa olla nyt valmis. Kirjassa on runojen lisäksi muistitikku jossa on laulajien esittämänä sävelleyttyjä runoja. Voitko neuvoa kuinka kirjastoihin on tapana myydä tällaisia teoksia, joissa ei ole varsinaista kustantajaa?

Vastaus

Vastattu

Julkiset kirjastot ostavat pääosan aineistostaan kilpailutuksen perusteella valitulta välittäjältä, joista suurimmat ovat tällä hetkellä Kirjavälitys ja Booky.fi, joka omistaa perinteisen Kirjastopalvelun. Jos ja kun kyseessä on omakustanne, julkaisua täytyy käytännössä tarjota näille välittäjille ja toivoa, että he ottavat sen listoilleen. Kannattaa laittaa perusteellinen seloste nettohintoineen osoitteisiin tuotetiedot@kirjavalitys.fi ja tuotetiedot@booky.fi. Välittäjä lisää myyjän nettohinnan päälle oman osuutensa, joka on jotain 25-35 % luokkaa eli myyntihinta kirjastoille on aina korkeampi kuin mitä tekijä voi saada. Jos myy välittäjille runokirjan kympillä. kirjastot joutuvat maksamaan siitä noin 15 euroa. Hinnalla on luonnollisesti vaikutusta ostohaluihin.

Jos runokirjan liitteenä on muistitikku, joka sisältää lauluesityksiä, on syytä myös varautua kertomaan välittäjille, että äänitteisiin liittyvät tekijänoikeudelliset kysymykset ovat kunnossa eli että omakustantajalla on laillinen oikeus myös äänitteiden levittämiseen. Tämän edellytyksenä on, että mekanisointi- ja levityslupa on saatu sekä sävellyksille ja sanoituksille että esityksille. Välittäjät eivät välttämättä ota julkaisua levitykseen, jos nämä asiat ovat epäselviä. Voin sähköpostitse selittää asiaa tarkemmin, jos on tarvetta.

Heikki Poroila