Metsästän tällä vuosituhannella julkaistua romaania

Kysytty

Metsästän tällä vuosituhannella julkaistua romaania, käännöskirjallisuutta. Pariskunta muuttaa uuteen taloon. Naapuri (mies) alkaa vierailla heillä, istuu puhumattomana nojatuolissa. Pariskunta kutsuu vaimonkin, vaimo haluaa "soppaa". Ilmenee, että soppa on suklaata, jota vaimo ahmii. Muistaakseni mies kuolee ja soppanainen on pariskunnalla ihastuttavana vieraana... ainakin aluksi.
Romaania voisi sanoa hulvattomaksi, minusta se on ahdistava kuvaus omaishoitajasta. Mies pakenee pariksi tunniksi naapurin nojatuoliin. Mahtaisiko kirjastonhoitaja muistaa?

Vastaus

Vastattu

Juonikuvauksen perusteella kyseessä voisi olla Amelié Nothombin romaani Vaitelias naapuri. Se on julkaistu suomeksi ensimmäisen kerran vuonna 1997 ja pokkarilaitoksena vuonna 2001.

Kirjan kansikuva ja kuvaus Kirjasammossa: https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_1292.