Metsästän epätoivoisesti nuortenkirjaa, jonka luin noin 30 vuotta sitten. Se jäi mieleeni niin, että mietin kiehtovaa juonta toisinaan yhä. Kirjan päähenkilö…

Kysytty

Hei! Metsästän epätoivoisesti nuortenkirjaa, jonka luin noin 30 vuotta sitten. Se jäi mieleeni niin, että mietin kiehtovaa juonta toisinaan yhä.

Kirjan päähenkilö on tyttö, joka matkustaa perheineen saarelle mökkeilemään. Mökissä on kaappi, jonka hyllyllä on kaksi vihreää kiveä. Kun tyttö ottaa kivet käteensä, siirtyy hän toiseen maailmaan.

Tyttö ottaa tavaksi salaa vierailla tuossa toisessa maailmassa, jossa hän kokee ihmeellisiä seikkailuja. Aina, kun hän on palannut toisesta maailmasta, hänen perheenjäsenensä ihmettelevät, miksi hänen normaalisti muunväriset (siniset?) silmänsä näyttävät vihreiltä. Kuin ne kaksi kiveä.

Olisi ihanaa lukea kirja vielä kerran - mutta mahtaako sitä näin vähäisillä tiedoilla löytyä? Lämmin kiitos jo etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja on norjalaisen Bjørn Rønningenin Kesä Mirabellasaarella (Otava, 1977).