Merien pohjaan kertyi aikoinaan isoja määriä ruostetta, joka sittemmin on leipoutunut muun sedimentin mukana poimuvuoristojen ainesosaksi. Missä määrin tämä…

Kysytty

Merien pohjaan kertyi aikoinaan isoja määriä ruostetta, joka sittemmin on leipoutunut muun sedimentin mukana poimuvuoristojen ainesosaksi. Missä määrin tämä leipoutuminen on muuntanut ruostetta takaisin hapettumattomaksi raudaksi -- kaikki, ei mitään vai joku prosenttiluku siltä väliltä?

(Ruosteen kertyminen alkoi kun ilmakehään syntyi happea ja loppui kun meriin liuennut hapettumaton rauta oli bakteerien aineenvaihdunnassa muuttunut ruosteeksi; hapettunut rauta eli ruoste on raskaampaa kuin hapettumaton, ja siksi se kertyi merien pohjaan. Prosessi oli jo päättynyt ennen kuin eteläisen Suomen peruskallio syntyi vuoriston poimuuntumisen seurauksena.)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Emme ikävä kyllä osaa suoraan vastata kysymykseen, mutta toivottavasti näistä alla olevista viitteistä olisi apua.

Sanna Kujansuu (2014). Raudan esiintymismuodoista pohjoisen Itämeren sedimenteissä. https://core.ac.uk/download/pdf/33725065.pdf

I. Halevy, M. Alesker, E. M. Schuster, R. Popovitz-Biro, Y. Feldman (2017). A key role for green rust in the Precambrian oceans and the genesis of iron formations. Nature Geoscience, 2017; DOI: 10.1038/ngeo2878

Kaikkonen, L., Virtanen, E. A., Kostamo, K., Lappalainen, J., & Kotilainen, A. T. (2019). Extensive Coverage of Marine Mineral Concretions Revealed in Shallow Shelf Sea Areas. Frontiers in Marine Science, 6. https://doi.org/10.3389/fmars.2019.00541

Slomp, C. P.; Malschaert, J. F. P., Lohse, L. Raaphorst Van, W. (1997).Iron and manganese cycling in different sedimentary environments on the North Sea continental margin. Continental Shelf Research. Volume 17, Issue 9, August 1997, Pages 1083-1117

Geochemical atlas of Europe. Part 2, Interpretation of geochemical maps, additional tables, figures, maps and related publications / De Vos, W. and Tarvainen, T. (chief-editors) ... [et. al]. Espoo : Geological Survey of Finland, 2006, s.163-169. http://weppi.gtk.fi/publ/foregsatlas/text/Fe.pdf

Perttilä, M. (2006). Meriympäristön kemian perusteet (2. uus. p.). Helsinki: Merentutkimuslaitos : Merentutkimuslaitoksen kirjasto [jakaja]. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/157953