Englantilaisten kartanoiden kaasuvalo ja hanavesi

Kysytty

Mennäänpä 1800-luvun loppupuolen ja 1900-luvun alkupuolen Englantiin ja kartanomaailmaan. Kirjoissa ja elokuvissa heillä on kaasuvalo ja ”hanavesi”. Mistä kaukaa tämä kaasu tuli kartanoihin, kun pihatkin olivat pienen kylän kokoisia (putkien vetäminen)? Samoin vesi, joka ilmeisesti nostettiin ullakolla olevaan säiliöön, miten? Missä sijaitsivat pumppuhuoneet?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikka kaasuputkiverkosto yleistyikin kaupunkialueilla 1800-luvun alkupuolella, se ei yltänyt maaseudun kartanoihin. Kaasuvalaistuksen järjestämistä varten oli rakennettava oma kaasutehdas joko talon yhteyteen tai lähikylään. Kaasuntuotannon aiheuttamien savu- ja hajuhaittojen vuoksi kaasulaitteisto pyrittiin yleensä sijoittamaan hieman etäämmälle asuinrakennuksista. Kuten kaupunkien isommissa kaasulaitoksissakin, kaasu valmistettiin kivihiilestä.

Dr Thomas Russellin artikkeli "Country House gasworks" esittelee tarkemmin yksityisiä kaasulaitteistoja ja niiden toimintaa: http://www.eugris.info/newsdownloads/CountryHouseGasworks.pdf.

Juokseva vesi voitiin toteuttaa monin eri tavoin. Sadevettä voitiin kerätä katolta ullakon säiliöön, jolloin pumppausta ei tarvittu. Mikäli vesi saatiin kaivosta tai avoimesta lähteestä, se voitiin pumpata ylös talossa sijaitsevalla käsipumpulla tai koneellisesti esimerkiksi tuulimyllyn avulla. Verkossa luettavissa oleva R. M. Starbuckin teos Modern Plumbing Illustrated vuodelta 1915 kertoo erilaisista teknisistä ratkaisuista. Kaavakuva käsipumppuun perustuvasta putkistosta löytyy täältä: https://chestofbooks.com/home-improvement/construction/plumbing/Plumbin…. Vesivarastoon liittyviä kysymyksiä pohditaan luvussa Water supply ( https://chestofbooks.com/home-improvement/construction/plumbing/Plumbin…).

Artikkeli vesipumppujen kehityksestä yleisesti: "Evolution of Water Lifting Devices (Pumps) over the Centuries Worldwide" (Yannopoulos et al.), https://www.pumpfundamentals.com/pumps%20historical.pdf.