Menestyykö kartiotuija (Brabant) huonekasvina? Parvekkeella ruukussa olevan tuijan ruukku suositellaan suojattavan talveksi pakkaselta sekä havut auringolta…

Kysytty

Menestyykö kartiotuija (Brabant) huonekasvina? Parvekkeella ruukussa olevan tuijan ruukku suositellaan suojattavan talveksi pakkaselta sekä havut auringolta varjostusverkolla, mutta helpompi olisi nostaa kasvi talveksi sisälle; voiko näin tehdä? Tarvitseeko kasvi viileän talvehtimisjakson menestyäkseen vai mikä vika huoneilmassa on verrattuna ajoittain kesällä kuumaankin parvekkeeseen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kartiotuija (Brabant) ei menesty huonekasvina eikä sitä kannata nostaa talveksi sisälle, koska sisäilma on sille liian kuumaa ja kuivaa. Tuijaa ei myöskään suositella kasvatettavaksi liian paahteisella parvekkeella tai terassilla, koska multa kuivuu nopeasti ja neulaset palavat herkästi kuumuudessa. Parhaiten tuijat viihtyvät varjoisessa tai puolivarjoisessa kasvupaikassa.