Meillä on sellainen ongelma, että olemme Oulun lähikirjastossa skannanneet kuvakirjojen kuvia ja näyttäneet niitä sitten satutunneilla samalla kun kirjaa on…

Kysytty

Meillä on sellainen ongelma, että olemme Oulun lähikirjastossa skannanneet kuvakirjojen kuvia ja näyttäneet niitä sitten satutunneilla samalla kun kirjaa on luettu. Toisesta kirjastosta meitä pyydettiin laittamaan skannatut kuvat kirjaston intraan, jotta muutkin Oulun kirjastot voisivat niitä hyödyntää. Kuvat kuitenkin tukkivat tiedostoja, joten saimme neuvon laittaa kuvat GoogleDriveen. Nyt kirjaston johdon taholta on tullut viestiä, että kuvia ei olisi saanut laittaa verkkoon, vaikka ymmärtääkseni GoogleDrivessa ne ovat salasanan takana. Myös sitä mieltä on oltu, ettei kuvia saisi laittaa edes kirjaston sisäiselle intra-sivulle. Mitä mieltä olette, oliko vastoin tekijänoikeuksia laittaa ne kuvat googleDriveen ja pitäisikö ne poistaa sieltä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastolla ei ole lakiin perustuvaa oikeutta skannata tekijänoikeuden suojaamaa kuvakirjaa. Kuvakirjaa itsessään saa näyttää vapaasti, mutta skannaaminen tarkoittaa kopioimista, joka on sallittua vain yksityiseen käyttöön ilman lupaa.

Ilman lupaa skannatun eli kopioidun kuvan käyttö millä tavalla tahansa on tekijänoikeuslain vastaista. Skannattua kuvaa ei siis saa näyttää satutunnilla eikä sitä saa laittaa jakeluun. Kaikki kirjastojen toiminta on ei-yksityistä, eikä siinä yhteydessä on merkitystä käytetyllä tekniikalla. Intra ja GoogleDrive ovat tässä suhteessa samassa asemassa eikä salasanoilla ole merkitystä, koska alkuperäinen toimi on jo ollut luvaton.

Kirjastosta voi toki löytyä niin vanha kuvakirja, että kuvien tekijän kuolemasta on ehtinyt kulua jo 70 vuotta. Mutta esimerkiksi Elsa Beskow, jota yleensä pidetään "ikivanhana" satukirjojen kuvittajana, kuoli vasta vuonna 1953, joten hänenkin kuvituksensa tulevat vapaiksi vasta vuonna 2024.

Nyrkkisääntö on, että kirjastoilla on erittäin rajoitetut oikeudet valmistaa kopioita (skannaaminen on aina sitä) ja nuo oikeudet liittyvät lähinnä ns. turvanäkökohtiin, eivät normaaliin asiakaspalveluun. Oulun kaupunginkirjastolla on maakuntakirjastona erinäisiä erivapauksia, mutta nekään eivät ulotu kuvakirjojen skannaamiseen ja levittämiseen verkon kautta.

Heikki Poroila 20.4.2016 klo 10.12