Meillä on haussa nimi vastasyntyneelle tyttövauvalle ja kyselisin vinkkejä nimen valintaan. Toiveena olisi löytää kaunis, lempeä ja suloinen nimi, joka…

Kysytty

Hei, meillä on haussa nimi vastasyntyneelle tyttövauvalle ja kyselisin vinkkejä nimen valintaan. Toiveena olisi löytää kaunis, lempeä ja suloinen nimi, joka symboloisi esimerkiksi seuraavia piirteitä: vahvuus, jalous, onnellisuus, suloisuus. Nimi alkaisi mielellään vokaalilla ja siinä olisi pehmeitä äänteitä. Kiitos jo etukäteen avusta, kaikki vinkit ovat tervetulleita!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tässä on joitakin esimerkkejä vokaalialkuisista naisten nimistä ja niiden merkityksistä:

  • Aada tarkoittaa hepreaksi jalokiveä. Saksassa nimi, joka alkaa tai loppuu 'adal' tai 'adel' viittaa jalosukuiseen, ylhäiseen tai aateliseen. Aadan lisäksi tällaisia ovat esimerkiksi Adalmiina, Adele, Alisa ja Aliisa. Alisa ja Aliisa juontuvat Alicesta, joka puolestaan on lyhennelmä germaaninimistä, jotka alkavat tai loppuvat 'adel'.
  • Alessa on muunnelma Aleksandrasta, joka tarkoittaa kreikaksi suojelijatarta tai puolustajarta.
  • Ella ja Ellen ja on johdettu Helenasta ja sen muunnelmasta Elinasta. Helena tarkoittaa loistavaa ja aurinkoista.
  • Emma tarkoittaa suurta ja voimakasta.
  • Estella ja Estelle ovat muunnelmia Stellasta, joka on latinaa ja tarkoittaa tähteä.
  • Ingrid. Nimessä yhdistyvät Ing-jumalan nimi ja "frid", joka merkitsee kauneutta ja rauhaa.
  • Unelma

Lähde: Lempiäinen, Pentti: Suuri etunimikirja (1999)