Meidän takapihalla oleskelee melkein päivittäin varis, jonka takaosa on mustavalkoisen kirjava. Kuulin, että se voisi olla "pullavaris". Mistä löytäisin lisää…

Kysytty

Meidän takapihalla oleskelee melkein päivittäin varis, jonka takaosa on mustavalkoisen kirjava. Kuulin, että se voisi olla "pullavaris". Mistä löytäisin lisää tietoa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teoksessa Suomen luonto : linnut (Weilin+Göös, 1998) kerrotaan, että kaupungistumisen myötä varisten osittainen albinismi on lisääntynyt. Etenkin nuorilla linnuilla esiintyy vaihtelevankokoisia valkoisia alueita siivissä, jotka variksella ovat normaalisti mustat. Poikkeavan värin epäillään johtuvan poikasajan liian yksipuolisesta ravinnosta.

Asiaa käsitellään myös Linnut -lehden artikkelissa Poikkeavanväriset ja huonosti lentävät varikset (1997 ; 4 ; 4-7). Siinä kerrotaan vuonna 1994 tehdystä kyselystä, jossa selvitettiin mm. valkosiipivaristen yleisyyttä. Tulosten mukaan valkosiipisyys on lisääntynyt viime vuosikymmeninä ja ilmiö keskittyy lähinnä kaupunkeihin. Kaupunkivaristen poikasajan ravintoa ei tiettävästi ole tutkittu, eikä näin ollen tiedetä, mikä ravintoon liittyvä tekijä osittaisalbinismia aiheuttaa.