Meidän 6-vuotias tyttö haluaisi tietää, että jos norsun kärsään juuttuu jotakin esim. iso herne, eikä se saa töräytettyä sitä ulos, niin miten sen saa pois?…

Kysytty

Meidän 6-vuotias tyttö haluaisi tietää, että jos norsun kärsään juuttuu jotakin esim. iso herne, eikä se saa töräytettyä sitä ulos, niin miten sen saa pois? Ehdotus oli, että pitkällä pulloharjalla. Mietittiin myös, että onkohan kärsässä joku suodatin, ettei herne voi mennä nenään. Mukavaa viikon alkua!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksesi oli niin vaikea, etten löytänyt tietoa kirjaston kirjoista tai tietokannoista. Siksi kysäisin viisaammilta ja sainkin nopeasti vastauksen:
"Hei,

Tämä olikin hauska kysymys! Norsun kärsähän on eräänlainen pidentynyt nenä, josta löytyy kaksi sierainta. Sieraimet ovat sen verran leveät, ettei niihin voi jäädä hernettä jumiin. Norsu ei voi suoraan juoda kärsän kautta vaan se imee ensin kärsän täyteen vettä ja ”puhaltaa” sitten veden suuhunsa. Jos kärsään juuttuisi norsun imiessä vettä jokin suurempi esine, saisi norsu sen töräytettyä pois. Sen töräykset ovat todella voimakkaita, kuten ehkä olette nähneet luontodokumenteissa. Suodatinta kärsässä ei ole.

Törähtelevin terveisin,
Hanna Hyvönen
Asiakasneuvoja
LUOMUS – Luonnontieteellinen keskusmuseo"

Kiva tietää, ettei pulloharjoja tarvita.