Matti Klingen muistelmien toisessa osassa "Upsalasta Pariisiin", hän mainitsee sivulla 74, että suuri määrä (Helsingin) Ylioppilastalon huonekalujen…

Kysytty

Matti Klingen muistelmien toisessa osassa "Upsalasta Pariisiin",
hän mainitsee sivulla 74, että suuri määrä (Helsingin) Ylioppilastalon huonekalujen alkuperäispiirustuksia oli säilytetty Ylioppilaskunnan Lauttasaaresta perimän huvilan kosteassa liiterissä. Ajankohta oli 1960.

Löytyisikö tarkempaa tietoa tästä huvilasta, esim osoitetta tms.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HYY:n arkistosta kerrottiin, että ylioppilaskunnan perimiä rakennuksia on Lauttasaaressa ilmeisesti ollut useampia. Nykyään niiden paikalla on vaaleita rivitaloja Pohjoiskaarella vastapäätä entistä Alkon Salmisaaren tehdasta. Tarkemmin kyse on Huopalahden kunnan Lauttasaaren yhdyskunnan Tullabo‑nimisen lohkotilan R.N:o 147 Heikaksen verotilasta. Ylioppilaskunta sai tontin Pohjoiskaari 25, nykyään luultavasti tontit 13 ja 21 lahjoituksena Annie ja Y. E. Rainiolta 1941. Tila myytiin ilmeisesti 1962 ja siitä saadut rahat käytettiin Domus D-talon Hietaniemenkatu 14 rakentamiseen muun varainhankinnan ohella. D-talon aulassa on tästä muistuttava messinkilaatta.

HYY / arkisto