Maskussa sijaitsee Kuuvanvuori, myös Nousiaisista löytyy sellainen, Uudestakaupungista jopa kaksi. Raisiossa on Kuuvavuori. Näistä ainakin toinen…

Kysytty

Maskussa sijaitsee Kuuvanvuori, myös Nousiaisista löytyy sellainen, Uudestakaupungista jopa kaksi. Raisiossa on Kuuvavuori. Näistä ainakin toinen Uudenkaupungin vuorista ja Raision vuori tunnetaan kuitenkin paikallisten suussa nimellä "Kuuanvuori". Lisäksi Turun Ruissalosta löytyy Kuuva ja Kuuvannokka ja Maskusta vielä Kuuvajoki. Mutta mitä ihmettä tuo "Kuuva" tai "Kuua" tarkoittaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen murteiden sanakirjassa sanan "kuuva" kerrotaan merkitsevän kuuta tai kuutamoa. Sanaa on ilmeisesti useimmin käytetty kuitenkin pääosin Karjalassa, Savossa ja muualla Itä-Suomessa. Uudessa suomalaisessa nimikirjassa sen sijaan mainitaan em. Itä-Suomen alueiden lisäksi Lounais-Suomi Turku mukaan lukien. Myös Turun alueella sana on esiintynyt jo keskiajalta alkaen, joten se vaikuttaisi olevan melko vanhaa perua - tosin täälläpäin nähtävästi nimenomaan osana paikannimiä eikä niinkään itsenäisenä sanana. Paikannimien alkuperä ja kuuvan täsmällinen merkitys niiden osana on kuitenkin melko epäselvä. Sanasta löytyi vielä kolmas maininta Pieksämäki-seuran sivuilta, jonne on kerätty tietoa Pieksämäen seudun nimistöstä ja sanojen etymologiasta. Myös siellä sen merkitykseksi on mainittu kuutamo, mutta sen lisäksi lappalaisten noita sekä jokseenkin mielenkiintoisesti verkon koho.

Lähteet:

Uusi suomalainen nimikirja (1988)

Suomen murteiden sanakirja

Pieksämäki-seura