Martta Haatasen kirja Eilispäivää ei enää ole -45 voitti Pellervo-Seuran rom. kilp. 2. palkinnon. Kuka voitti ja millä teoksella? Viola Kuoksa 3:s? Kotipirtti?

Kysytty

Martta Haatasen kirja Eilispäivää ei enää ole -45 voitti Pellervo-Seuran rom.
kilp. 2. palkinnon. Kuka voitti ja millä teoksella? Viola Kuoksa 3:s?
Kotipirtti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pellervo-seuran talonpoikaisromaanikilpailun v.1945 voitti Hilja Valkeapää teoksella Talo puiden varjossa. Martta Haatanen sijoittui toiseksi ja kolmannen sijan jakoivat Urho Karhumäki ja Viola Kuoksa. Toivo Pekkasen kirjoittama yhteenveto kilpailuun lähetetyistä käsikirjoituksista ja voittajaromaanien esittelyt löytyvät Pellervo-lehdestä 23-24/1945. Samassa lehdessä on myös voittajan haastattelu.