Maksetaanko lehtilainauksista tekijöille korvauksia?

Kysytty

Maksetaanko lehtilainauksista tekijöille korvauksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lainauskorvaus on tekijänoikeuskorvaus, jota maksetaan teosten kirjastolainaamisesta. Se on korvaus teosten ilmaisesta käyttämisestä ja siitä tekijälle aiheutuvasta tulonmenetyksestä. Lainauskorvaus on monelle kirjailijalle ja kääntäjälle tärkeä osa omaa toimeentuloa.

Korvauksen vuosittainen suuruus perustuu teosten yhteenlaskettuun lainamäärään. Lainauskorvausta maksetaan teoksista, joilla on ISBN-numero ja jotka ovat fyysisinä kappaleina lainattavissa yleisissä kirjastoissa tai korkeakoulukirjastoissa Suomessa.

Sanasto jakaa lainauskorvausta tekstin tekijöille. Kuvittajat ja muut kuvantekijät saavat lainauskorvauksensa Kopioston kautta, musiikintekijät Teostosta. Lainauskorvaukset ovat henkilökohtaisia, eli ne eivät ole siirrettävissä tekijän elinaikana toiselle henkilölle tai yritykselle. Tekijän kuoltua oikeus lainauskorvaukseen voi siirtyä perintönä tai testamentilla.

Lainauskorvausta ei tule sekoittaa kirjastoapurahaan. Valtion kirjastoapurahalautakunta jakaa vuosittain harkinnanvaraisia apurahoja ja avustuksia kirjailijoille ja kääntäjille, joiden kirjalliset teokset rikastuttavat suomalaista kulttuurielämää. Apurahojen jakamiseen vaikuttavat erilaiset kriteerit. Lainauskorvaus sen sijaan on tekijänoikeuskorvaus, eli se maksetaan toteutuneen käytön mukaan. Jokainen tekijä, jonka teosta lainataan kirjastoista, on oikeutettu lainauskorvaukseen.

Lue lisää Sanaston sivuilta: https://www.sanasto.fi/lainauskorvaus/

Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahalautakunta jakaa apurahoja ja avustuksia kirjailijoiden ja kääntäjien luovaan työskentelyyn. Apurahoja on jaettu vuodesta 1964 lähtien sillä perusteella, että teokset ovat maksutta lainattavissa yleisistä kirjastoista. Apurahasumma on 10 prosenttia kirjastojen edellisen vuoden kirjahankinnoista.

Lue lisää Taiteen edistämiskeskuksen sivuilta:http://www.taike.fi/fi/web/kirjallisuus/kirjastoapurahalautakunta

Suositten ottamaan yhteyttä Suomen journalistiliittoon ja selvittämään sieltä, mitä apurahoja lehtiin kirjoittavat toimittajat voivat hakea.

Suomen journalistiliitto: https://journalistiliitto.fi/fi/