Maiju Lassila -nimeä käyttäneellä mieskirjailijalla oli käytössä muitakin nimiä (Rantamala, Untola...). Oliko kirjailijan tarkoitus Maiju-nimellä esiintyä…

Kysytty

Maiju Lassila -nimeä käyttäneellä mieskirjailijalla oli käytössä muitakin nimiä (Rantamala, Untola...). Oliko kirjailijan tarkoitus Maiju-nimellä esiintyä naiskirjailijana, vai oliko tuohon aikaan Maiju miehen nimi; samaan tapaan kuin Hanna - Hannu, Maija - Maiju?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Sinuahan on ollut kokonainen lauma", sanotaan Maiju Lassilan Kuolleista herännyt -romaanin (1916) päähenkilöstä. Sama pätee monella nimellä esiintyneeseen Lassilaan eli Algot Untolaan itseensäkin.

Kaisa Kurikka kertoo tutkimuksessaan Algot Untola ja kirjoittava kone (2013, Turun yliopisto) (https://www.doria.fi/handle/10024/90520), että Untola/Lassila halusi useita eri nimiä käyttämällä vastustaa 1900-luvun alun näkemyksiä tekijyydestä ja esteettisistä säännöistä. Hän oli oman aikansa kirjallinen häirikkö, joka pelasi identiteettipeliä, sekoitti lukijoiden ja arvostelijoiden mielikuvia teosten tekijästä sekä romutti tekijään liittyvää henkilökulttia.

Tulitikkuja lainaamassa -teoksen (2001, SKS) esipuheessa Kurikka kirjoittaa, että eri tutkijat ovat nähneet Untolan/Lassilan nimenvaihdosten syiksi myös niin kirjailijan erakkoluonteen, Harhama-teoksen saamat murskaavat arvostelut kuin ajan kustannuspolitiikankin. Eri nimet antoivat lisäksi kirjailijalle mahdollisuuden kirjoittaa erityyppisiä teoksia. Maiju Lassilan ja Irmari Rantamalan tuotannot poikkeavat toisistaan paljonkin, vaikka ne ovat saman ihmisen kynästä lähtöisin.

Tarkoitus ei kuitenkaan liene ollut esiintyä naisena, jo siitäkin syystä, että naiskirjailijoita arvostettiin tuohon aikaan paljon vähemmän kuin mieskirjailijoita. Monet aikalaisarvostelijat itse asiassa olettivat, että Lassilan tekijännimen takana on mies (Kaisa Kurikka: "Liikkuva tekijyys", teoksessa Tekijyyden tekstit, SKS, 2006).

Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun (http://verkkopalvelu.vrk.fi/nimipalvelu/) mukaan Maiju-nimeä ei ole koskaan annettu yhdellekään miehelle. Se oli siis naisen nimi jo Lassilan elinaikana 1800- ja 1900-lukujen vaihteessa.

Kysymykseen Maiju Lassilan kirjailijanimistä on vastattu Kysy kirjastonhoitaja -palvelussa aiemminkin (http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=2598b37a-5c8…). Varhaisempi vastaus antaa lisää kirja- ja artikkelivinkkejä aiheesta kiinnostuneille.