Maalattiinko barokin ajan maalaukset naisista (varsin usein alastomia) elävistä malleista? Olen lukenut, että malleina saatettiin käyttää osin myös miehiä.

Kysytty

Maalattiinko barokin ajan maalaukset naisista (varsin usein alastomia) elävistä malleista? Olen lukenut, että malleina saatettiin käyttää osin myös miehiä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Renessanssiajan maalari Rafael (1483-1520) oli ensimmäinen merkittävä taitelija, joka hyödynsi työssään alastomia naismalleja. Häntä ennen malleina käytettiin yleisesti miehiä. Taitelijat lisäsivät miesten vartaloihin jälkikäteen rinnat ja naisten muotoja.

Rafaelin aloittama perinne jatkoi myöhemmin barokin aikana (n. 1600-1740), jolloin tuli muotiin maalata entistä realistisempi ja eläväisempiä kuvia ihmisistä. Tältä ajalta muistetaan mm. Rubensin rehevät naishahmot. Barokin ajan maalarit hyödynsivät siis yleisesti eläviä naismalleja, mutta poikkeuksia saattoi olla.

https://en.wikipedia.org/wiki/Nude_(art)

Kirjallisuutta aiheesta, https://www.finna.fi/Search/Results?sort=relevance&bool0%5B%5D=AND&look…