Maalareita ja graafikkoja, jotka kuvasivat suomalaisia kaupunkeja ja pitäjiä 1800-luvulta 1940-luvulle? Luettelo kirjoista, joista voisi löytyä em. kuvia.

Kysytty

Maalareita ja graafikkoja, jotka kuvasivat suomalaisia kaupunkeja ja pitäjiä 1800-luvulta 1940-luvulle?
Luettelo kirjoista, joista voisi löytyä em. kuvia.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomessa maisematauluja ei kovin tehty ennen kuin 1800-luvulla. Maisemamaalaus oli Suomessa 1850-luvulla hyvinkin suosittua. Kaupunkielämän moderni elämäntyyli katuineen, taloineen ilmestyi maalauksien aiheeksi 1900-luvun alussa. (Lähteet: Suomen taiteen historia:keskiajalta nykyaikaan, 1998 ja Pinx: Maalaustaide Suomessa 3: Maalta kaupunkiin, 2002. Leena, Rantanen: Sateenkaari: suomalaisia maisemamaalauksia, 1984)

Eri aikakausien suomalaista maisemamaalausta/pitäjäkuvausta ja kaupunkikuvausta maalaustaiteessa/grafiikassa hahmottavat mm. seuraavat teokset:

Ars: Suomen taide 5, 1990 (sivut 175-243, 271-299)
Grafiikkaa ja piirustuksia, 1981
Hautala-Hirvioja, Tuija: Lappi-kuvan muotoutuminen suomalaisessa kuvataiteessa ennen toista maailmansotaa, 1999
Lukkarinen, Ville: Suomi-kuvasta mielenmaisemaan: kansallismaisemat 1800- ja 1900-luvun vaihteen maalaustaiteessa, 2004
Maisemia Suomesta, 1987 (Z. Topeliuksen ja hänen aikalaistensa kuvateoksen uudelleen toimittaneet Matti Klinge ja Aimo Reitala)
Pinx: Maalaustaide Suomessa 3: maalta kaupunkiin, 2002
Rantanen, Leena: Sateenkaari: suomalaisia maisemamaalauksia, 1984
Suomalaisen maiseman 4 vuodenaikaa, 1990
Suomen kulttuurihistoria 2, 1980 (sivut 382-385)
Suomen taide: Kultakausi, 1984
Suomen taide: Murroskausi, 1985
Suomen taide: Suomalaisuus, 1983
Suomen taiteen historia: Keskiajalta nykyaikaan, 1998 (sivut 186-215, 245-257, 293-299)
Topelius, Zacharias: Finland framstäldt i teckningar, 1845
Topelius, Zacharias: Maakuntien Suomi 1,2, 3, 1998 (toim. Kai Linnilä. Teokset pohjautuvat Finland framstäldt i teckingar teokseen)
Tuntematon horisontti: Suomen taidetta 1870-1920, 2000
Valkonen, Markku: Kultakausi, 2001

Kannattaa vilkaista myös Finlandia: Otavan iso maammekirja- sarjaa, joka on yhdeksänosainen teossarja Suomesta ja suomalaisuudesta. Sarja on tosin ilmestynyt jo 1980-luvulla, mutta sarjan jokaisen kirjan lopussa on laaja antologia, jossa on valikoima lääniä kuvaavaa kirjallisuutta ja maalaustaidetta.

Edellä mainittujen kirjojen saatavuuden voi tarkistaa Kuopion kaupunginkirjaston aineistotietokannasta http://kirjasto.kuopio.fi/

Muutama aiheeseen liittyvä www-osoite:
http://www.makupalat.fi/taiteet2.htm
Hämeenlinnan kaupunginkirjaston Makupalat-hakemistosta löytyy linkkejä kuva-arkistoihin, joista voi hakea mm. taiteilijan nimen/teoksen mukaan.
http://www.fng.fi/fng/rootnew/fi/kka/kka-kirjasto.htm
Valtion taidemuseon kirjasto