Mihin maailmankaikkeus laajenee?

Kysytty

Maailmankaikkeus laajenee, mihin, jos se on jo maailmankaikkeus?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maailmankaikkeuden laajenemisesta puhuttaessa ei tarkoiteta tilannetta, jossa jokin valtaa lisää tilaa jostakin tai joltakin. Laajenemisessa on kyse siitä, että avaruus itsessään laajenee. Tätä on havainnollistettu esimerkiksi kohoavalla pullataikinalla, jossa on rusinoita. Kun taikina paisuu, rusinat etääntyvät toisistaan, mutta eivät itse kasva kokoa. Samaan tapaan galaksit tai galaksijoukot etääntyvät toisistaan, mutta eivät itse laajene. Avaruuden laajeneminen ei siis muuta esimerkiksi Maan ja Auringon välistä etäisyyttä, koska niiden välinen painovoima on huomattavasti laajenemista vahvempi voima.

Pullataikina- tai muita vertauksia käytettäessä täytyy kuitenkin muistaa, että toisin kuin taikinalla, maailmankaikkeudella ei ole mitään ympäröivää tilaa. Alkuräjähdys ei tapahtunut tyhjässä avaruudessa, johon maailmankaikkeus olisi siitä lähtien levittäytynyt, vaan sekä avaruus että aika syntyivät siinä. Ennen maailmankaikkeutta ei ollut mitään, eikä maailmankaikkeudella ole ulkopuolta.

Lähteet:

Enqvist, Kari: Suhteellisuusteoriaa runoilijoille (Wsoy, 2005)

Karttunen, Hannu: Tähtitiede (Tähtitieteellinen yhdistys Ursa ry, 2002)

Tiede-lehti: https://www.tiede.fi/artikkeli/kysy/mihin_maailmankaikkeus_laajenee