Maahamuuttajalapsen kielen tukeminen päiväkodissa kaikki mahdollinen kirjallisuus. Kiitos

Kysytty

Maahamuuttajalapsen kielen tukeminen päiväkodissa kaikki mahdollinen kirjallisuus. Kiitos

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vaikuttaa siltä, että täsmälleen juuri tähän tarkoitukseen sopiva julkaisu on vielä tekemättä. Lähin löytämäni on internetissä: http://sokl.joensuu.fi/verkkojulkaisut/esiopetus/Haka.htm
Tässä vielä eräs esiopetussuunnitelma:
http://www.hdl.fi/maahanmuuttajat/esiopetussuunnitelma.htm

Käytin etsiessäni hakusanoja maahanmuuttaja, pakolaiset, päivähoito, kaksikielisyys ja äidinkieli. Muutama kirja löytyi, tosin osassa asiaa käsitellään peruskoulun ala-asteen näkökulmasta:
Oppia kieli kaikki : maahanmuuttajalasten suomen kielen kehitys ja kaksikielisyys peruskoulun ensimmäisellä luokalla / Tuija Lehtinen. Turku : Turun yliopisto, 2002

Maahanmuuttajatyön käsikirja / Marja-Liisa Hytönen .. [et al.] Julktiedot Helsinki : Helsingin kaupunki, 2002

Kulttuurien kohtaaminen päivähoidossa : Pakolaislasten päivähoitotyöryhmän raportti / Sosiaalihallitus, 1988

Monikielinen Suomessa / toimittaneet Ritva Takkinen & Marja-Leena Haapanen. Helsinki : Suomen logopedis-foniatrinen yhdistys, 1995

Alijoki, Eila: Pesästä pieni ponnistaa : lasten varhaisten vuorovaikutustaitojen tukeminen. Helsinki : Kirjayhtymä, 1998

Mikämikämaan lapset monikulttuurisessa päiväkodissa / [päätoimittaja: Irmeli Tuomarla] ;
Helsinki : Sosiaali- ja terveysministeriö, pakolaistoimisto], 1996