Mä ja mun kamu ollaan yhdessä leirissä lasten ohjaajia eli meidän pitäis keksiä niille tekemistä esim. askartelu, leikit jne. Saataisko vinkkejä, että mitä…

Kysytty

Mä ja mun kamu ollaan yhdessä leirissä lasten ohjaajia eli meidän pitäis keksiä niille tekemistä esim. askartelu, leikit jne.
Saataisko vinkkejä, että mitä kaikkea me tehtäis.
Lapset on alle 6-vuotiaita.
kiitos! =)

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

On olemassa monenlaisia leikki- ja askartelukirjoja, joita voitte käydä lainaamassa oman kuntanne kirjastosta. Tässä muutama esimerkki:
Hippa : 49 sisä- ja ulkoleikkiä, 2003
Koivula, Kirsti : Hetki leikille : lasten ojaajan kirja, 2002
Boase, Petra : Iloinen askartelukirja, 2002

Internetistä löytyy myös leikkejä, esimerkiksi Mannerheimin lastensuojeluliiton sivuilta osoitteesta:
http://www.mll.fi/lapset_ja_nuoret/mita_tehtais/leikkipaikka/
Alla muutama esimerkki MLL:n leikeistä:
"Hilavitkutin
Yksi leikkijöistä alkaa tehdä jotakin liikettä ja ääntä. Muut leikkijät tulevat vuorollaan mukaan ja keksivät oman liikkeen ja äänen. Jokaisen leikkijän pitää olla kosketuksessa vähintään yhden leikkijän kanssa. Syntyy "kone", joka on nimeltään HILAVITKUTIN."

"Pässiviesti
Kahdesta leikkijästä tehdään pässi. Toinen on etupää, joka laittaa sormet sarviksi ja toinen on takapää, joka asettaa takapuolensa vasten etupään takapuolta kumartuen samalla alaspäin. Tämä pässi kulkee tietyn reitin mahdollisimman nopeasti siten, että takapuolet pysyvät koko ajan yhdessä. Leikki leikitään kahden joukkueen viestileikkinä siten, että jonon ensimmäiset ovat etupäinä ja toiset takapäinä jne."

"Pienet kalat
Valitaan yksi leikkijöistä haueksi, muut ovat pikkukaloja. Lausutaan runo:
Pienet kalat uivat ai ai
pienet kalat uivat ai ai
eikö tule hauki ei kai.
Pikkukalat uivat runon ajan lattialla mahallaan luikerrellen siihen asti, kunnes runossa kuuluu KAI. Silloin kalat jähmettyvät paikoilleen. Hauki nappaa pois pelistä tai apuhauiksi ne, jotka liikahtavat."