M. Prätoriuksen Joululaulu alkaa suomenkielisiltä sanoiltaan: "On ruusu puhjennunna meill' Jessen kannosta, jo ammoin toivottuna Isien ajoista". Kenen tämä…

Kysytty

M. Prätoriuksen Joululaulu alkaa suomenkielisiltä sanoiltaan: "On ruusu puhjennunna meill' Jessen kannosta, jo ammoin toivottuna Isien ajoista".

Kenen tämä suomennos mahtaa olla? Samassa kirjassa, jossa tämä Prätoriuksen Joululaulu on, on I. Hellenin ja J. Juteinin tekstejä. Joululaulun kohdalla on mainittu vain "suomennos", ei tekstin tekijän nimeä.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

"Es ist ein Ros' entsprungen" on Euroopan laajimmalle levinneitä joululauluja. Teksti on keskiaikaisesta Conraduksen rukouskirjasta ja perustuu Jesajan kirjan 11. luvun ensimmäiseen säkeeseen. Säveltäjä Michael Praetorius muokkasi itse tekstiä kuoroteokseensa.

Laulun suomentajaksi on tavattu nimetä jyväskyläläinen uskonnonlehtori Nestor Järvinen. Käännöksiä on kuitenkin useita eri versioita, ja aihetta tutkinut tohtori Liisa Enwald-Aho on sitä mieltä, että kaikkein varhaisimmat suomennokset ovat muiden kuin Järvisen tekemiä. Hänen mukaansa Järvinen on kynäillyt version, joka alkaa "On ruusu Iisain juuren nyt kukkaan puhjennut", jota myöhemmin on modernisoinut Anna-Maija Raittinen.

Varhaisimpien versioiden kääntäjiä ei valitettavasti tunneta nimeltä.
Kysymyksessä siteerattu versio taitaa olla P.J. Hannikaisen Sirkkunen-lauluvihosta. Enwald-Aho epäilee, että Hannikainen on itse hieman modernisoinut hieman savolaishenkistä varhaiskäännöstä "On ruusu putkahtunna meill' Jessen kannasta. Jo ammoin toivottunna isien ajoista. Se kantaa heelmänä kukkaisen suloisimman meill' talvisydännä". Joku itämurteita puhunut sen siis lienee suomentanut 1800-luvun alkupuolella.

Lähteet:

Liisa Enwald, Esko Karppanen: On ruusu putkahtunna - kirjoituksia joululauluista (ntamo, 2014)