M;inä vuonna viimeisen jääkauden jälkeen hylkeenpyytäjät asuttivat Askolan pysyvästi?

Kysytty

M;inä vuonna viimeisen jääkauden jälkeen hylkeenpyytäjät asuttivat Askolan pysyvästi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Askola-kulttuurista ilmestyi vuonna 1957 Ville Luhon kirjoittama teos "Askola-kulttuuri : Suomen varhaismesoliittinen kivikausi" ja julkaisiajana oli Askola-seura.
Uusi teos Tietosanakirja Facta, ilmestynyt 2006 antaa seuraavat tiedot Askolan asutuksesta: "Vanhimmat asuinpaikkalöydöt ajoituvat n 9500 vuoden taakse. Monista asuinpaikoista merkittävin Kopinkallio. Kiinteä asutus viimeistään 1300-luvulla."