"Luoti" mittayksikkönä (1800-luvulla?) Pohjoismaissa. Mitä kaikkea on mitattu luoteina ja mitä nykyisiä mittayksikköjä se vastaa? Mistä saa laajemminkin…

Kysytty

"Luoti" mittayksikkönä (1800-luvulla?) Pohjoismaissa. Mitä kaikkea on mitattu luoteina ja mitä nykyisiä mittayksikköjä se vastaa? Mistä saa laajemminkin tietoja vanhoista mittayksiköistä?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

1. Luoti on vanha painomitta Ruotsissa ja Suomessa. 1 luoti (lod) = 1/32 naulaa elintarvikepainoa = 4 kvintiiniä = 13,3 g. 1 luoti apteekkipainona = 1/2 unssia = 14,84 g ja kultapainona 13,93 g. 2. Hopeaseoksen hopeapitoisuuden mitta, 1/16 osa seoksesta. Täysiluotiseksi sanotaan 12/16 eli 750/1000 puhdasta hopeaa sisältävää eli 14 luodin hopeaa. Lähde: Otavan iso tietosanakirja, Viides osa, 1983. Joidenkin lähteiden mukaan sillä on mitattu mm. mausteita. Turun yliopiston sivuilta löytyy varsin kattava vanhojen mittojen muuntaja, josta löytyy runsaasti vanhoja mittayksiköitä ja jolla voi muuttaa "historiallisia" mittayksiköitä nykymitoiksi. Muuntajalla kääntyvät muun muassa kappalemitat, painomitat, pituusmitat, pinta-alat ja tilavuudet. http://www.utu.fi/hum/historia/cgi-bin/mitat/. Luoti (lead), luotain on myös syvyyden mittausväline. Syvyys mitataan painolla eli luodilla varustetulla ohuella köydellä. Lähteet: FACTA 2001, 10. osa, 1984. Pieni skiglaussanasto http://www.uta.fi/~fipeku/skigla.htm

7 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Puutteellinen vastaus!
Mitä painaa venäläinen luoti että mitä preussin luoti. Ainakin postilaitokset käyttivät näitä nimityksiä.
Oliko myös jossain muualla käytössä painoyksikkönä luoti.