Luontaistuotteiden tuoteturvallisuus. Esim. kuka valvoo esim. internetin välityksellä hankittujen tuotteiden turvallisuutta ja miten? Onko kontrolli…

Kysytty

luontaistuotteiden tuoteturvallisuus. Esim. kuka valvoo esim. internetin välityksellä hankittujen tuotteiden turvallisuutta ja miten? Onko kontrolli pistokokeen luonteista? Onko alalta julkaistu uusia tutkimuksia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Luontaistuotteella ei ole virallista määritelmää. Luontaistuotteella voidaan tarkoittaa mm. luontaistuotekaupoissa myytäviä, lääkkeen tavoin annosteltavia pillereitä ja puristeita, jotka yleensä sisältävät yleensä lievästi vaikuttavia rohdos- ja lääkekasveja, vitamiineja, kuituja tai rasvahappoja. Tällaiset luontaistuotteet luokitellaan elintarvikkeiksi ja elintarvikelainsäädäntö nimeää ne erityisvalmisteiksi ja ravintoainevalmisteiksi.

Termillä voidaan tarkoittaa myös luonnonmukaisesti viljeltyjä elintarvikkeita tai niistä valmistettuja tuotteita. Joskus myös homeopaattisia ja antroposofisia valmisteita sekä rohdoksia kutsutaan luontaistuotteiksi.

Aiheesta lisää esim.
Enkovaara, Anna-Liisa: Luontaistuotteiden haittavaikutukset. Suomen lääkärilehti 1999: 27 s. 3223-3226
Kaiponen, Arja & Behm, Erkki: Luomusäädökset ja niiden valvonta. Elintarvike ja terveys 1995: 2 s. 35-37

Koska luontaistuotteet ovat elintarvikkeita kuten tavallinen ruokakin, niiden markkinoilletulo ei edellytä viranomaisilta myyntilupaa eikä niillä ole ennekkotarkastusta. Asiasta on lisätietoa osoitteessa http://www.elintarvikevirasto.fi/elinkeino/lains/luontais/tarkastus.html

Internetissä kaupankäynnistä saa tietoa osoitteesta http://www.tieke.fi/kauppa/ ostoksilla
Oppaassa on käsitelty sekä kotimaisten että ulkomaisten internetkauppojen kanssa asiointi.