Lukuvinkkejä pyytäisin: fiktion ja historian yhdistäviä tarinoita antiikin Kreikasta, myös minolaisista, mykeneläisistä tai foinikialaisistakin. Ei niinkään…

Kysytty

Lukuvinkkejä pyytäisin: fiktion ja historian yhdistäviä tarinoita antiikin Kreikasta, myös minolaisista, mykeneläisistä tai foinikialaisistakin. Ei niinkään jumaltaruja vaan sellaisia kuin Sinuhe egyptiläinen, mutta Kreikasta. Saa olla englanniksikin. Kiitos!

Vastaus

Vastattu

Tässä joitakin vinkkejä antiikin Kreikkaan sijoittuvasta kaunokirjallisuudesta.

Kotimaisia ja suomeksi käännettyjä:

Heikkilä, Jukka M.: Antigonos, jumalten poika (Karisto, 2000)

Kallifatides, Theodor: Kaunis Alkibiades (Kirjayhtymä, 1987)

Lyon, Annabel: Aleksanterin opettaja (Avain, 2011)

Miller, Madeline: Akhilleen laulu (Basam Books, 2013)

Pressfield, Steven: Tuliportit (Jalava, 2003)

Weckroth, Sari: Sofronios (Aurinko, 2014)

Wolf, Christa: Kassandra (Kirjayhtymä, 1985)

Englanninkielisiä:

Gemmell, David: Troy-trilogia (Lord of the Silver Bow, Shield of Thunder, Fall of Kings)

Renault, Mary: The Last of the Wine, The Praise Singer, Alexander the Great -trilogia (Fire from Heaven, The Persian Boy, Funeral Games)

1 ääntä

Kommentit

G. Flaubert, Salambo teki minuun vaikutuksen. Käsittelee Karthagoa ja puunilaisia.