Lukiossa ollessani luin klassikko novellin avaruudesta. Tarinassa ihmiset yrittivät selvittää muistaakseni elämän tarkoitusta tai mitä tapahtuu kuoleman…

Kysytty

Lukiossa ollessani luin klassikko novellin avaruudesta. Tarinassa ihmiset yrittivät selvittää muistaakseni elämän tarkoitusta tai mitä tapahtuu kuoleman jälkeen ja avaruusaluksessa oleva kone vastasi aina ”tiedot riittämättömät vastaamaan”. Tarina päättyy jotenkin ”sitten koitti valkeus”.
Mikä on tämän novellin nimi ja kuka on kirjoittaja? Haluaisin aivan hirveästi lukea sen taas.

Vastaus

Vastattu

Ihmiskunta siirtyy valoon Isaac Asimovin novellissa Viimeinen kysymys, joka sisältyy antologiaan Top science fiction. 2 (Jalava, 1993). Eletään vuotta 2061; keskeiset toimijat tarinassa ovat "itsesäätöinen ja itsekorjaava" Multivac-tietokone sekä kaksi sen avustajaa, Alexander Adell ja Bertram Lupov.

Kirjailijan omien sanojen mukaan Viimeinen kysymys on "novelleistani kaikkein paras – mahdollisesti myös (en katsokaas ole vaatimaton) kaikkien aikojen paras science fiction -novelli".

1 ääntä

Kommentit

Novellin englanninkielinen versio löytyy tekstina helposti google haulla "The Last Question Asimov".