Lukeutuuko Ilmasotakoulu sijaintipaikka Tikkakoski yliopistohin? Määrätäänko laissa tai asetuksessa ao. asiasta.

Kysytty

Lukeutuuko Ilmasotakoulu sijaintipaikka Tikkakoski yliopistohin? Määrätäänko laissa tai asetuksessa ao. asiasta.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Maanpuolustkorkeakoulu antaa opetusta useilla paikkakunnilla. Se esittelee itsensä Sotatieteellisenä yliopistona.

Ilmasotakoulun koulutuskeskus sijaitsee Tikkakoskella. Koulutuskeskus suunnittelee, toteuttaa ja kehittää Ilmasotakoulussa toimeenpantavaa Ilmavoimien upseerikoulutusta ja henkilökunnan jatko- ja täydennyskoulutusta. Koulutuskeskukseen kuuluvat Korkeakouluosasto, Täydennyskoulutusosasto sekä Tutkimus- ja kehittämisosasto.

Koulutuskeskuksen korkeakouluosasto järjestää Ilmavoimien Johtamisjärjestelmälinjan upseerin perusopintojen yhteiset opinnot ja eriytyvät opinnot, sotatieteen kandidaatin eriytyvät opinnot sekä sotatieteen maisterin eriytyvät opinnot. Lisäksi korkeakouluosasto järjestää muut erikseen käskettävät kurssit ja opetustilaisuudet.

Asetus maanpuolustuskorkeakoulusta 668/1992, jota on muutettu useilla asetuksilla. Viimeisin Finlexistä (www.finlex.fi) löytyvä on Valtioneuvoston asetus maanpuolustuskorkeakoulusta annetun asetuksen muuttamisesta 735/2006. Siitä mm. käy ilmi, että maanpuolustuskorkeakoulussa voi suorittaa alemman ja ylemmän korkeakoulututkinnon sekä sotatieteiden tohtorin tutkinnon.