Päähenkilönä oli poika, jota pidettiin koulussa häirikkönä. Hän tykkäsi…

Kysytty

Luin vuosia sitten kirjan, jonka nimeä en enää muista. Ehkäpä täältä apua?

Tietoja:
Päähenkilönä oli poika, jota pidettiin koulussa häirikkönä. Hän tykkäsi leikkiä eläinhahmoilla, ja hänen niille keksimänsä tarinat kuvastivat usein hänen elämänsä tapahtumia.
Pojan luokalle tuli uusi oppilas (saattaa myös olla, että tämä "uusi oppilas" oli toinen päähenkilö, tai tapahtumat saattoivat olla useammankin näkökulmasta), joka sääli häntä ja päätti istua hänen viereensä, sillä jopa opettaja sanoi, ettei kukaan halua istua päähenkilön vieressä. Ystävyys ei ala kovin hyvin, ja matkassa on aina mutkia, mutta ystäviä he ovat.
Tarinaan liittyi myös koulupsykologi (saattoi olla myös kuraattori tai jokin muu sellainen), joka auttoi oppilaita, varsinkin päähenkilöä, mutta hänet erotettiin loppupuolella kirjaa.
Muistan myös sen, että pojalla oli vaikeuksia toimia oikein; kun hän oli psykologin tukemana tehnyt kerrankin läksyt, hän heitti ne roskiin.
Muita tapahtumia: tyttö ihastuu tähän uuteen oppilaaseen, ja haluaisi kutsua hänet syntymäpäivilleen. Hän ei kuitenkaan halua kutsua vain yhtä poikaa, ja uuden oppilaan ainoa ystävä on päähenkilö, eli se häirikkö, jota hän ei myöskään halua kutsua. Tyttö päättää kysyä apua psykologilta, vaikkeivät hänen vanhempansa ole antaneet lupaa. Ongelma ratkeaa, kun uusi oppilas saa muitakin kavereita välkällä pelatusta koripallosta, mutta loppujen lopuksi tyttö kuitenkin päätyy kutsumaan päähenkilön ja uuden oppilaan.
Päähenkilöllä on sisko. (Ei tapahtuma, mutta joo.)

Muistan tämän lisäksi yksittäisiä katkelmia, mutta jos näillä tiedoilla ei löydy, niistä tuskin on apua. Olisiko siis mitään hajua, mikä kirja on kyseessä? Etsin Keski-kirjastojen sivuilta ainakin puoli tuntia kaikilla hakusanoilla, joita mieleen juolahti, mutta ei löytynyt...

Vastaus

Vastattu

Kirja on Louis Sacharin Takapulpetin poika (Otava 2003) Kirjan juonesta löytyy tarkka selostus Wikipediasta:

https://fi.wikipedia.org/wiki/Takapulpetin_poika