Luin vastauksen Autuaitten saari-maalauksesta, joka on Gallen-Kallelan. Antiikkia,antiikkia- ohjelmassa oli samannäköinen taulu, joka oli kopio. Ohjelmassa…

Kysytty

Luin vastauksen Autuaitten saari-maalauksesta, joka on Gallen-Kallelan.
Antiikkia,antiikkia- ohjelmassa oli samannäköinen taulu, joka oli kopio. Ohjelmassa kuitenkin mainittiin alkuperäisen taulun maalanneen joku muu kuin Gallen-Kallela. Nimeä en kuullut kunnolla, mutta muistelen ,että arvioija mainitsi maalarin hollantilaiseksi.
Onko samalla nimellä tauluja eri taiteilijoilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sari Kuuvan väitöskirjassa Symbol, Munch and creativity (Jyväskylän yliopisto, 2010, verkossa http://dissertations.jyu.fi/studhum/9789513938659.pdf ) todetaan, että Gallen-Kallelan teos olisi mukaelma sveitsiläistaiteilija Arnold Böcklinin kuuluisasta maalauksesta Die Toteninsel (Kuolleiden saari).

Myös Onni Okkosen teoksessa A. Gallen-Kallela : elämä ja taide (WSOY,1949) Gallen-Kallelan maalausta luonnehditaan "böckliniläis-sukuiseksi".

Böcklin teki Die Toteninsel -maalauksestaan viisi eri versiota, jotka löytyvät esimerkiksi Wikipediasta: http://de.wikipedia.org/wiki/Die_Toteninsel.