Luin tuossa noita sääntöjä ja tuli tälläinen todennäköisesti tyhmän kuuloinen kysymys: meneekö myöhästyneistä kirjoista tulevat maksut, eli jos esimerkiksi…

Kysytty

Hei luin tuossa noita sääntöjä ja tuli tälläinen todennäköisesti tyhmän kuuloinen kysymys: meneekö myöhästyneistä kirjoista tulevat maksut, eli jos esimerkiksi kirja on ollut myöhässä ja siitä on tullut se vajaa 1 euro per päivä niin perintään? Eli siis jos ei ole maksanut myöhästymismaksuja meneekö nekin perintään?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

HelMet-kirjastoissa myöhästymismaksut eivät siirry perintään. Ainoastaan palauttamatta jätetty aineisto siirtyy perintään noin 60 päivän kuluttua eräpäivästä.

Sen sijaan vanhoista myöhästymismaksuista lähetetään viimeistään kolmen vuoden kuluttua muistutuskirje, jotta saatavat eivät vanhene. Perintään ne eivät siirry silloinkaan.

Osoitteesta http://www.helmet.fi/fi-FI/Info/Asiakkaana_kirjastossa löytyy lisää tietoja maksuista ja HelMet-kirjastojen käytännöistä.