Luin Tsernobyl Ydinkatastrofin historia kirjan. Onnettomuus tapahtui huhtikuussa 1986 jolloin nelos reaktori räjähti. Kirjassa kerrottiin että onnettomuuden…

Kysytty

Luin Tsernobyl Ydinkatastrofin historia kirjan. Onnettomuus tapahtui huhtikuussa 1986 jolloin nelos reaktori räjähti. Kirjassa kerrottiin että onnettomuuden jälkeen alas ajetut kolme reaktoria otettiin uudelleen käyttöön kesällä 1986. Voiko tämä olla totta? Miten kaukana toisistaan reaktorit sijaitsivat?

Vastaus

Vastattu

Tšernobylin kolmesta vahingoittumattomasta reaktorista kaksi ensimmäistä, jotka sijaitsivat kauimpana räjähtäneestä nelosreaktorista, otettiin uudelleen käyttöön jo vuoden 1986 puolella, syyskuun lopun ja marraskuun alun välisenä aikana. Täsmällinen ajankohta vaihtelee hieman lähteestä riippuen. Commercial Nuclear Power 1987 -luettelon mukaan ykkösreaktori käynnistettiin 1.10., kakkonen 6.11. - Reaktorit poistettiin käytöstä vuosina 1991 (2.), 1996 (1.) ja 2000 (3.).

Reaktorit sijaitsivat vieretysten varsin lähellä toisiaan: ykkös- ja nelosreaktorin välillä ei ole etäisyyttä paljon puolta kilometriä enempää. Hyvän havainnollistuksen reaktorien keskinäisestä sijainnista saa satelliittikuvasarjan Nuclear - 25 years of satellite imagery over Chernobyl viidennestä kuvasta.

Lähteet:
A Soviet expert discusses Chernobyl. - Bulletin of the Atomic Scientists. July/August 1987
https://world-nuclear-news.org/Articles/Chernobyl-1-3-enter-decommissioning-phase