Luin taas uudestaan Annikki Sankarin Kaislahden miniän ja Kaislahden emännän. Koska tapahtumat olivat vanhastaan tuttuja - lempikirjojani kun ovat olleet…

Kysytty

Luin taas uudestaan Annikki Sankarin Kaislahden miniän ja Kaislahden emännän. Koska tapahtumat olivat vanhastaan tuttuja - lempikirjojani kun ovat olleet ilmestymisestään asti - jäin miettimään, onko niiden tapahtumat sijoitettu Sysmään vai johonkin muuhun kuntaan. (Juonenkuljetushan alkaa Lahdesta.) Onko tietoa? Henkilöiden käyttämä murre ("eihän se olek") on minulle vieras. Onko tietoa vai arvaillaanko vain?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sekä murre että varsinkin kunta taitavat jäädä arvailujen varaan. Annikki Sankarista on kirjoitettu hyvin vähän. Löysin joitakin lehtiartikkeleita ja kirja-arvosteluja 1970-luvulta, mutta ei niistä ollut paljoakaan apua.

Pekka Teelahti kirjoittaa kielestä arvostelussaan kirjasta Kaislahden miniä (Uusi Suomi 31.3.1977): "Sankarin repliikit ovat luontevia, usein niistä tuntee todellisen keskustelun maun. Jonkin verran häiritsee kielen eri muotojen vaihtelu. Kaupunkilaiset puhuvat yleisarkikieltään, Kaislahden seudun väki pohjoissavolaista (?) murrettaan. Soljuvimmin juoksee Eijan äidin kannakselainen."

Pohjoissavolainen murre ei tunnu uskottavalta, eteläisempi savo kyllä. Annikki Sankari on kotoisin Kuhmoisista. Savolaismurteiden yksi ryhmä on Päijät-Hämeen murre, jota puhutaan Päijänteen molemmilla puolilla. Kuhmoinen ja Sysmä ovat tämän murrealueen eteläisimmät pitäjät. Tämän linkin takana kartta: http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/  (> 1.Suomen murrealueet > 6. Savolaismurteet )

Täällä http://sokl.uef.fi/aineistot/aidinkieli/murteet/  on lueteltu savolaismurteiden piirteitä, jotka kyllä sopivat Kaislahden kieleen.  Sanan lopun k:ta ei tässä listassa näy, mutta loppu-k:n esiintymisestä on Lauri Kettusen murrekartaston kartta (1940)  http://kettunen.fnhost.org/png/kett028.png Tältä seudulta on esiintymisalueiksi merkitty Mäntyharju, Pertunmaa, Hartola, Sysmä, Kuhmoinen, Asikkala, Hollola ja Lammi.

Romaanisarjassa Kaislahti on jossain Lahdesta katsoen Heinolasta eteenpäin. Jos murre on Päijänteen savoa, Sysmä olisi hyvä arvaus, mutta muitakin vaihtoehtoja siis on ainakin loppu-k-kartan mukaan. Aika moni kirjailija kuitenkin luo oman maailmansa ja yhdistelee eri paikkojen piirteitä. Lapsuuden Kuhmoinen pysynyt mielessä, mutta Sankari asui myös yli kolmekymmentä vuotta Nastolassa. Jouko Tallimäki kirjoittaa artikkelissa Annikki Sankarista seuraavaa: "Vaikutteet oman elämän varrelta ovat painuneet Annikki Sankarin tuotantoon, mutta niin näkymättömiin, että alkuperää on vaikea löytää. Lapsuuden muistojen ja lapsuudessa kuultujen kertomusten hän sanoo antaneen suurimmat virikkeet. Monilla yksityiskohdilla on todellisuustausta, mutta jäljet on hyvin kätketty: "Kukaan ei voi tunnistaa itseään kirjoistani." (Etelä-Suomen sanomat 23.1.1982, s.13)

Lisätietoa Annikki Sankarista Päijät-Häme-wikissä: http://www.paijat-hamewiki.fi/wiki/Annikki_Sankari