Luin noin viisi vuotta sitten kirjan, jossa kerrottiin nuoren tytön näkökulmasta sota-ajasta Petsamossa. Tyttö oli paikallisen nimismiehen tytär. Ymmärtääkseni…

Kysytty

Luin noin viisi vuotta sitten kirjan, jossa kerrottiin nuoren tytön näkökulmasta sota-ajasta Petsamossa. Tyttö oli paikallisen nimismiehen tytär. Ymmärtääkseni omaelämänkerrallinen. Kirjoittaja asuu kait nykyään Naantalissa tai jossain Turun suunnalla. Olisiko etunimensä ollut Kaarina? Kirjassa kuvattiin elävästi elämää Petsamossa ennen ensimmäistä lähtöä ja paluuta sen jälkeen. Ajasta, jolloin saksalaiset olivat siellä.
Mahtaako kukaan tunnistaa, mikä on kirjan ja kirjailijan nimi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimänne kirjailija on kaiketikin Naantalissa asuva Tuulikki Soini (s. 1929). Häneltä on ilmestynyt useampikin romaani, jotka sijoittuvat sota-aikojen Petsamoon.

Soinin teos Sotasaalis : Petsamon sotapäiväkirja (1997) on omaelämäkerrallinen päiväkirjaromaani nuoren tytön näkökulmasta. Olisikohan se etsimänne teos?Alla on linkki Sotasaalis-romaanin kuvailuun Kirjasammossa: http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_19536#.WdoNtGAUnSc

Soinin kolmiosaisen Petsamo-sarjan ensimmäinen osa Petsamo ilmestyi vuonna 1985. Sarjan toinen osa Petsamo, Suomen siirtomaa julkaistiin seuraavana vuonna, samoin kolmas osa Petsamon laulu.
Myös Petsamo-sarjasta löytyvät kuvaukset Kirjasammosta.

http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Acharacter_123176039264132#…

Sotasaalis : Petsamon sotapäiväkirja kuuluu Vaski-kirjastojen kokoelmiin, joten voitte tilata sen omaan lähikirjastoonne.

https://vaski.finna.fi/