Luin noin 20 vuotta sitten autenttisilla valokuvilla varustellun kirjan, joka kertoi talviaikaan tehdystä kaukopartioretkestä Venäjän puolelle jatkosodan…

Kysytty

Hei,
Luin noin 20 vuotta sitten autenttisilla valokuvilla varustellun kirjan, joka kertoi talviaikaan tehdystä kaukopartioretkestä Venäjän puolelle jatkosodan aikana. Tuolla retkellä partion johtajana toiminut upseeri, muistaakseni luutnantti sairastui kovaan kuumeseenen. Vihollisten ajaessa partiota takaa hän käski muiden peittää hänet havuilla, joidenka alle lisäksi tuli jättää mm. viinapullo ja kolme kp:n lipasta. Muu partio haki jatkoi Suomeen, jonne päästyään he saivat saksalaiset avuksi noutamaan tuo useamman päivän havujen alla ollut partion johtaja-elossa!

Kenen ja mikä teos mahtaa olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Näillä erinomaisilla tuntomerkeillä kyseessä on hyvin todennäköisesti Pentti H. Tikkasen teos "Sissipartio saarroksissa": https://mpkk.finna.fi/Record/taisto.98369

Teoksessa kuvataan kaukopartioretkeä syksyllä 1942, jonka yhteydessä luutnantti Niilo Vesanen haavoittuu vahingonlaukauksesta jalkaan. Vesasen kunto heikkenee ja hän vaatii kuumeen noustessa sekä liikkumisen vaikeutuessa jäädä vapaaehtoisesti vihollislinjojen taakse havuilla peitetylle laavulle. Aluksi Vesasen seuraksi jää kaksi vartiomiestä, mutta varsin pian Vesanen käskee myös heidät palaamaan Suomeen. Vesaselle jää itsepuolustukseksi konepistooli sekä käsikranaatteja ja lämpimänä pysymiseen myös viinaa. Myöhemmin Vesanen pystytään noutamaan onnistuneesti Suomen puolelle saksalaisten avustuksella. Teoksessa on myös autenttisia valokuvia.

4 ääntä

Kommentit

Tämä sivu tuli vastaan kun etsin tietoa Niilo Vesasesta. Niilo oli mummoni serkku. "Sissipartio saarroksissa" meni saman tien varaukseen. Kiitos paljon!

Niilo Vesanen oli isäni ☺️