Luin lukiossa toiseen maailmansotaan sijoittuvan kirjan, jota olen sittemmin koittanut löytää uudestaan. Muistan, että päähenkilö oli ehkä nuori juutalainen…

Kysytty

Luin lukiossa toiseen maailmansotaan sijoittuvan kirjan, jota olen sittemmin koittanut löytää uudestaan. Muistan, että päähenkilö oli ehkä nuori juutalainen poika, joka joutui keskitysleirille, kansi pehmeäkantisessa kirjassa oli musta ja siinä saattoi olla jotain punaista, sivuja oli jotain 200. Mieleeni on jäänyt, että kirjassa sanottiin jotenkin näin: Sodassa ei ole voittajia vaan pelkkiä häviäjiä/selviytyjiä. Onko mitään mahdollisuutta löytää kirjaa uudelleen?

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Michel del Castillon Tanguy, aikamme lapsi. Sen viidennestätoista luvusta löytyy lyhyt keskustelu, jonka päätteeksi yksi Tanguyn vankitovereista toteaa: "Ei sodassa ole voittajia eikä voitettuja: vain uhreja."