Luin lukiossa (2006–2009) kirjan, jonka nimeä tai tekijää en saa millään päähäni. Teos oli suomalaista nykykirjallisuutta, satiiria, kenties 90- tai 2000…

Kysytty

Luin lukiossa (2006–2009) kirjan, jonka nimeä tai tekijää en saa millään päähäni. Teos oli suomalaista nykykirjallisuutta, satiiria, kenties 90- tai 2000-luvulla julkaistu, ja kirjailija on miespuolinen. Kansi oli punasävyinen ja siinä oli lapion kuva. Kirjan nimi viittasi muistaakseni työhön.

Teoksen alussa päähenkilö, mies, tuottaa tai muutoin tekee tosi-tv-sarjaa, joka kertoo muistaakseni jonkinlaisesta genitaaliturismista: ihmiset matkustavat Etelä-Amerikan sademetsiin metsästämään siellä asuvien heimojen jäseniä ja vaihdattavat näiden genitaalit itselleen. Mies pitää sarjaa moraalittomana ja siirtyy työskentelemään jonkinlaiseen kansalaisopistotyyppiseen mediaoppilaitokseen. Hän harrastaa seksiä yhden tai useamman naisopiskelijansa kanssa.

Yksi nuori nainen tulee raskaaksi, mutta tekee abortin. Mies kokee olevansa syyllinen siihen, ettei nainen ole saanut lasta, ja päättää hyvittää tekonsa. Hän vaihtaa sukupuoltaan ja tulee raskaaksi. Teoksen lopussa hän muistaakseni palaa kotikonnuilleen, soisille maille, perämetsiin.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Etsimäsi kirja on Risto Erosen Työn rakastaja (WSOY,2004).

Voit lukea kuvauksen teoksesta Kirjasammosta.
http://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_52146#.Vl1Q12DovSc