Luin lukioaikana (n. 15 vuotta sitten) kirjan, jossa keskeisenä paikkana oli uimahalli ja jossa vesi oli tärkeä elementti. Muistaakseni kirjan päähenkilö oli…

Kysytty

Hei!

Luin lukioaikana (n. 15 vuotta sitten) kirjan, jossa keskeisenä paikkana oli uimahalli ja jossa vesi oli tärkeä elementti.

Muistaakseni kirjan päähenkilö oli mies, jota "ketutti" ja otti päähän useampikin asia. Vesi kuitenkin toimi jonkinlaisena rauhoittavana elementtinä päähenkilölle. Ennen kirjan puoliväliä juoni eteni vielä jokseenkin normaalisti, mutta noin puolinvälin jälkeen tarina muistaakseni muuttui jossain määrin kaaoottisemmaksi tai erikoisemmaksi.

Jonkinlainen muistikuva on siitä, että päähenkilöllä olisi ikään kuin napsahtanut päässä tai tai että jonkinlainen muutos päähenkilön mielentilassa olisi jossain kohtaa tapahtunut. Olisi aivan mahtavaa, jos joku keksisi, mistä kirjasta on kyse. Veikkaisin, että kyse on suomalaisesta kirjailijan teoksesta tai ainakin itse kirjan olen lukenut suomeksi.

Olen viimeisen 10 vuoden ajan ajoittain pyöritellyt juonta mielessä ja yrittänyt hakea teosta netistä, mutta toistaiseksi ei ole vielä onnistanut.

Vastaus

Vastattu

Etsimäsi teos voisi olla Reidar Palmgrenin romaani Jalat edellä (Otava, 2001).

Voit lukea teoksen kuvauksen esimerkiksi Kirjasammosta:

https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/kauno%253Aateos_22008

Teoksen saatavuuden pääkaupunkiseudun yleisissä kirjastoissa voit tarkistaa HelMet-haulla:

https://www.helmet.fi/fi-FI