Luin lapsena mummulassa 1980-luvulla kirjaa, jonka nimi oli Sinipunainen kynä tai jotain sinnepäin. Kirjan alussa sinipunakynä oli uusi, mielestäni se oli…

Kysytty

Luin lapsena mummulassa 1980-luvulla kirjaa, jonka nimi oli Sinipunainen kynä tai jotain sinnepäin. Kirjan alussa sinipunakynä oli uusi, mielestäni se oli opettajan kynä, jolla hän korjasi oppilaiden kirjoitelmia. Sitten se putosi jonnekin, josta sen löysi seuraava henkilö ja hän käytti kynää myös. Kirjan edetessä kynä päätyi milloin kellekin ja kakki käyttivät sitä, kunnes kynä kului loppuun. Kuvitus oli melko yksinkertainen, muistaakseni mustavalkoinen. Väriä oli kynän jälki, vuorotellen sinistä ja punaista. Kirjan lopussa kynä oli vain pieni nysä. En muista, mitä sille lopuksi tapahtui.
Se oli mielestäni käännöskirja. Onko tuttu? Olisi kiva löytää se jostain!

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja saattaisi olla Camilla Gripen Kynänpätkä (Kirjalito, 1977). Siinä Kaisalla on isoisältä saatu kynäkotelo ja siellä kynänpätkä, jonka toinen pää on sininen, toinen punainen. Äiti lainaa kynää ja panee alulle tapahtumasarjan, jossa kynä kiertää henkilöltä toiselle - opettajan käsissäkin se käy. Lopulta kynänpätkä päätyy Tiina-nimiselle tytölle, joka kohtaa Kaisan...