Luin/kuuntelin kirjan Taivaanraapijat, Antti Tuuri, pidin kovasti kirjasta ja sen aihealueesta. Olen yrittänyt etsiä toisia kirjoja, jotka kertovat 1900 alun…

Kysytty

Luin/kuuntelin kirjan Taivaanraapijat, Antti Tuuri, pidin kovasti kirjasta ja sen aihealueesta. Olen yrittänyt etsiä toisia kirjoja, jotka kertovat 1900 alun ihmisistä, jotka muuttivat työn perässä Amerikaan. Osaatko neuvoa kirjoja tai miten haen ks. kirjoja palvelustanne.

Vastaus

Vastattu

Kaikki Helmet-kirjaston teokset asiasanoitetaan Finto-asiasanaston mukaan. Helmet-haku siis kohdistuu esimerkiksi teoksen nimen lisäksi - tai ennen kaikkea - asiasanoihin. Asiasanat ovat varsin loogisia ja enempiä tarkistelematta voi arvata, että hakusanoilla 1900-luku ja siirtolaisuus löytyy jo ko. aihepiirin teoksia.

Hyvä keino löytää sopivia asiasanoja on myös katsoa niitä jonkin halutun aihepiirin teoksen yhteydestä. Taivaanraapijat-romaani on asiasanoitettu seuraavilla hakusanoilla:

Ketola, Jussi, fikt.
romaanit
siirtolaiskirjallisuus
rakennustyöt
pilvenpiirtäjät
aikuistuminen
miehet
toveruus
työtapaturmat
amerikansuomalaiset
kaupungit
1900-luku
New York
kaunokirjallisuus
suomenkielinen kirjallisuus

Asiasanat ovat nähtävissä sivun alaosassa. Asiasanoja katsomalla oppii samalla niiden logiikkaa. Esimerkiksi tietyt "avainsanat" oppimalla hakemisesta tulee helpompaa: kaunokirjallisuus sulkee kätevästi pois tietokirjallisuuden ja päinvastoin. Hyvä on myös huomata, että substantiiveistä käytetään asiasanoina lähtökohtaisesti monikkomuotoa. Katkaisumerkillä, joka Helmet-kirjaston haussa on asteriski (*), taas saa kätevästi haun osumaan oikeanlaisiin hakusanoihin eikä vain tiettyyn hakusanaan: siirtolai* osuisi sekä siirtolaisuus- että siirtolaisuus-hakusanoihin.

Myös Kirjasampo on tutustumisen arvoinen tutustumispaikka kirjallisuuteen vinkkeineen ja valmiine aihealueineen.

Jotta tämä vastaus olisi tulevaisuudessa loogisesti löydettävissä, asiasanoitan sen seuraavasti: kirjastojärjestelmät, kirjastoaineistot, tiedonhaku, hakusanat, sisällönkuvailu, asiasanat, asiasanoitus.