Luin koulussa ensimmäisillä luokilla (vuosina 99-03) kirjan, jonka nimeä en millään muista. Kirjan nimi saattaisi olla jotain siihen suuntaan, kuin "Vanhan…

Kysytty

Hei! Luin koulussa ensimmäisillä luokilla (vuosina 99-03) kirjan, jonka nimeä en millään muista. Kirjan nimi saattaisi olla jotain siihen suuntaan, kuin "Vanhan myllyn salaisuus" tms. Muistan vain, että kirjassa seikkaili porukka lapsia, jotka kuulivat keskeltä metsää aina pelottavan, kovan äänen (pamaus, jylinää...), joka ilmeisesti sitten kuului vanhalta hylätyltä myllyltä/sahalta. Kirja ei kuitenkaan ole samanniminen "Hardy-Pojat" -sarjaan kuuluva, ainakaan en usko niin.

Kirja saattaa olla ilmestynyt jo esim. 70-/80- luvulla, mutta en ole tosiaankaan varma. Kirjan kansi oli muistaakseni valkoinen, ja se saattoi kuulua johonkin "Lasten kootut" tms. sarjaan, koska kirjan kannessa meni myös eri värisiä raitoja. Erityisesti kirjasta jäi tosiaan mieleen ne pelottavat äänet, jotka kuuluivat metsästä.

Olen tuloksetta yrittänyt jälijittää kyseistä kirjaa jo pidemmän aikaa, mutta varsinkin vanhemmista kirjoista on vaikea löytää netistäkään tietoa. Teillä on täällä mahtava palvelu, josta toivottavasti löytäisin nyt avun! Suuret kiitokset etukäteen!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kaivattu kirja saattaisi olla Arvi Arjatsalon Aavemylly. Se ilmestyi vuonna 1980 yhtenä ensimmäisistä helppolukuisen Vihreä varis -sarjan kirjoista.