Luin koululaisena varmaan 1980-luvun puolivälissä Lauritsalan kirjastosta vanhan nuortenkirjan, joka lienee ollut alun perin englantilainen, koska sieltä…

Kysytty

Luin koululaisena varmaan 1980-luvun puolivälissä Lauritsalan kirjastosta vanhan nuortenkirjan, joka lienee ollut alun perin englantilainen, koska sieltä ainakin seikkailu käynnistyi. Siinä oli jokin vanha talo, jossa oli niin sanottu papinkomero eli piilohuone. Kirjan sankari(t ?) joutui(vat) jonkin väärinkäsityksen seurauksena muistaakseni pakenemaan muukalaislegioonaan, mutta aavikkoseikkailujen jälkeen lopussa kaikki kuitenkin selvisi. Mikäköhän kirja voisi olla kyseessä?

Vastaus

Vastattu

Etsitty kirja voisi olla Percival Christopher Wrenin Saharan sissit. Kirja ilmestyi alun perin suomeksi WSOY:n Jännitysromaaneja-sarjassa vuonna 1926. Toinen painos julkaistiin Söderströmin 10 markan sarjassa 1939. Vuonna 1960 kirjasta otettiin kolmas, lyhennetty painos kustantajan lapsille ja nuorille suunnatussa Jousi-sarjassa. Muukalaislegioonaan johtavan seikkailun Saharan sisseissä käynnistää Sinivesi-nimisen suuren safiirin katoaminen.